6 originele tips om je telefoonschermtijd te verminderen

3

De standaard tips om je telefoontijd te verminderen kennen we allemaal wel: tijdslimieten op je telefoon instellen, notificaties uitzetten, de niet-storen functie inschakelen en je telefoon uit het zicht leggen. Soms werken dat soort dingen na verloop van tijd niet meer. Omdat je ontdekt hebt dat je de limiet-melding makkelijk weg kan drukken bijvoorbeeld, of omdat je je telefoon er júist vaker bij gaat pakken om te zien of je iets gemist hebt doordat er geen notificaties binnenkomen. We geven je in dit artikel graag wat nieuwe, originele tips om eens uit te proberen!

1. Een mooie steen op je telefoon leggen of er een scrunchie omheen doen
Een simpele oplossing kan zijn om een mooie steen op je telefoon te leggen. Deze kun je bijvoorbeeld uitzoeken in een edelstenenwinkel. Wanneer je je telefoon ergens neerlegt, op een kastje of tafel, leg je de steen erbovenop. De steen staat symbool voor bewust kiezen wanneer je je telefoon wil gaan gebruiken. Het zorgt voor een extra stap. Als je de steen van je telefoon afhaalt kun je even een momentje nemen om te denken: wat ga ik doen op mijn telefoon? En hoe lang ga ik hiervoor uittrekken? Je kunt voor hetzelfde effect ook een scrunchie om je telefoon heen doen.

2. Een bril met blauwfilter gebruiken als symbool
Een bril met blauwfilter is sowieso beter voor je ogen, maar het kan ook goed dienen als symbool voor je schermtijd. Je kunt namelijk met jezelf afspreken dat je alleen naar je telefoonscherm mag kijken met je blauwfilterbril op. Doordat je de bril erbij moet pakken en hem op moet zetten, maak je bewuster de keuze om tijd op je telefoon door te gaan brengen. Misschien vind je de bril zelfs niet fijn zitten en word je er tijdens je telefoontijd aan herinnerd dat je hem snel weer af wil doen; alleen hetgeen wat echt nodig is op je telefoon doen dus! Zo’n bril hoeft niet duur te zijn. Een blauwfilterbril zonder sterkte kun je o.a. kopen bij Charlie Temple vanaf €29.

3. Een telefoonvrije dag in het leven roepen
Spreek met jezelf af dat zondag voortaan je telefoonvrije dag is. Of kies een andere dag uit die goed bij je past. Leg je telefoon die dag in een lade en ga doen waar jij zin in hebt. Grote kans dat je, wanneer je je telefoon er na die dag weer bij pakt, erachter komt dat je niet veel gemist hebt. Vind je het spannend om zonder telefoon uit de deur te gaan omdat je dan niemand kan bellen als er wat is? Dan kun je ook je telefoon meenemen en het internet uitzetten, of hem op slaapstand zetten. Vind je een hele dag wat too much? Je kunt ook kiezen voor dagdelen.

4. De kleurinstellingen op zwart/wit zetten
Veel telefoons hebben sinds een tijdje de functie om de kleurinstellingen op zwart/wit te zetten. Instagram is ineens stukken minder interessant wanneer de foto’s geen vrolijke kleuren meer hebben. Je kunt er zelf voor kiezen hoe je dit wil inrichten: altijd, na 8 uur ’s avonds of in het weekend zouden een optie kunnen zijn.

5. Je slaapkamer omdopen tot no-phone-zone
De dingen die we in de ochtend doen kunnen de toon zetten voor de rest van de dag. Zo vinden veel mensen het belangrijk om in de ochtend gezond te ontbijten, omdat het ze motiveert de rest van de dag ook gezonde keuzes te blijven maken. En iemand die in de ochtend yoga doet, zal de rest van de dag misschien wat meer aandacht geven aan diens houding. Probeer daarom eens je dagen niet te beginnen met je telefoon in bed. Een manier om dat te doen is om de slaapkamer om te dopen tot no-phone-zone. Zo begin je je dag niet met het rondscrollen op social media en zal je wellicht merken dat het ook effect heeft op je telefoongebruik gedurende de rest van de dag. En: als je telefoon in de avond niet in je slaapkamer is, kan dat ook heel wat minuten (of halfuren, of uren 🙂 ) schermtijd schelen.

6. Beseffen wat het inleveren van je schermtijd je kan opleveren
De laatste tip is misschien wel de belangrijkste. Verandering begint vaak pas wanneer je iets écht graag wil en duidelijk kan onderbouwen waarom je het doet. Kijk eens naar je schermtijd van de afgelopen dagen. Zit je gemiddeld op 5 uur schermtijd per dag? Bedenk je dan eens wat het je kan opleveren wanneer je daarvan 1 uur inlevert om bijvoorbeeld te gaan wandelen, lezen of een instrument te bespelen. In een week levert dat 7 uur op, in een maand 30 uur en in een jaar 365 uur. Dat is een flinke hoeveelheid tijd waarin je heel wat beweging kunt pakken, heel wat boeken uit kunt lezen en enorm kunt ontwikkelen op de piano. Je kunt zelfs een hele nieuwe skill leren!

Heb jij nog fijne tips? Deel ze gerust in de reacties!

Foto door Zen Chung.

3 Comments

  1. Vanja Reply

    Een tipje van mij, zoek een leuke activiteit (een boek lezen, breien, haken, tekenen, zoek een leuke podcast uit) en probeer dit te doen op momenten waarop je meestal veel op je telefoon zit. Voor mij helpt het om als ik ‘s avonds een vrij programma zo’n activiteit te doen en dan mn telefoon lekker weg te leggen!

  2. Marianne Reply

    Echt goede tips! Ik was sowieso al een tijdje aan het twijfelen om een bril met blauw filter aan te schaffen, dit omdat ik tijdens mijn werk veel naar schermen zit te kijken. Ik heb een leuke uitgezocht op Charlie Temple na het lezen van dit artikel! 🙂
    De melding van de schermtijd vind ik echt heel confronterend, maar heb hem wel aan staan, hoe pijnlijk ook.
    En grappig weetje dat je je telefoon op zwart-wit kan instellen, nooit geweten 🙂

  3. Silvia Zaaijer Reply

    Ik heb op zondag vaak mijn telefoon op de stand ‘niet storen’ staan. Zo heb ik wel het idee, mocht er nood zijn dat ik bereikbaar ben, voor de mensen die in mijn favorieten staan. En de ‘onnodige’ dingen heb ik geen last van. Dan leg ik de telefoon ook bewust weg zodat ik hem er niet de hele tijd bijpak en is het even mijn dag met de dingen die ik wil doen en normaal ‘geen tijd’ voor neem.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *